Autor Wątek: Co nieco o docieraniu o przytartych tłokach cylindrach paliwie.  (Przeczytany 150 razy)

Offline GNOMISTA

  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 381
  • Karma: +9/-8
Co nieco o docieraniu o przytartych tłokach cylindrach paliwie.
« dnia: Październik 11, 2023, 16:33:17 »

W razie przycierania się tłoka można jeszcze spróbować owalizacji tłoka na nowo na bardzo precyzyjnej tokareczce tylko  setkę żeby wyrównać ewentualne nierówne wyrobienia płaszcza tłoka, jako już używanego...Póżniej można zrobić szlif z luzem 4-5 setek i jeżdzić na wcześniejszym zapłonie, niż jest w instrukcji podane ale wiem - że z tym jest problem pomimo dzisiejszych paliw LO jest wyższej o16 – oktanów więc sytuacja jest w zasadzie patowa.
Potrzeba bardzo mądrego który zna się na stopniach sprężania, wyprzedzeniu zapłonu - momencie największego ciśnienia spalania w silnikach i ich zależnościach obecnie - przy zupełnie innych paliwach  LO78  a teraz LO95.                               

Praktycznie, żeby dzisiaj jeżdzić na współczesnych paliwach i stosować dawne ustawienia silnika, zapłonu, gażnika, trzeba by było do kupionej na stacji benzyny - dolewać tyle benzyny ekstrakcyjnej która podobno ma LO 50 - 52 oktany żeby wyszła mieszanka w baku o LO - 78 – 80 oktanów maksymalnie.
Z  docieraniem na maxa to jest tak, że rozpędza sie na nowym silniku do 3/4 - 4/5 prędkości maksymalnej, i chłodzi silnik na wolnych obrotach, na dystansie kilkuset metrów i znowu rozpędza się i na wolnych obrotach chłodzi cylinder w strumieniu powietrza w czasie jazdy, itd. Trzeba wsłuchiwać się w prace silnika bo da się usłyszeć kiedy silnik zaczyna ciężko pracować i ma zamiar chwycić na tłoku w tym momencie należy się zatrzymać i schłodzić silnik aż tłok puści.
Znajomi przy dwusuwach piłowali nowe silniki na maksa zdejmowali cylindry i podpiłowywali tłoki w miejscach podejrzanych o zacieranie i tak do skutku aż było ok.
Druga metoda docierania to spokojna jazda do połowy gazu i dużo przejechanych kilometrów. W obydwóch metodach docierania silnika wymaga się zwiększonej ilości oleju w benzynie . Tak jak nas informuje instrukcja danego silnika.

« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2023, 16:39:12 wysłana przez GNOMISTA »

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Co nieco o docieraniu o przytartych tłokach cylindrach paliwie.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 22, 2023, 17:43:03 »
Dodam od siebie jeszcze o pomiarach tłoków i owalizacji . Jak na filmiku który załączam https://www.youtube.com/watch?v=6JZj4yu0QXs
Mam kilka nowych tłoków od Solexa o wymiarze 39, 45mm. Wykonując pomiary w dolnej części mikrometrem tłoki do Solexa mają owalizację 0,03mm, czyli mierząc wzdłuż osi sworznia  tłok w dolnej części ma wymiar 39,42mm.
Dla tłoka 39,45mm wymiar cylindra powinien wynosić 39,5mm , czyli luz tłok cylinder to 0,05mm
Jak nie mam racji to może mnie ktoś poprawić .

Offline GNOMISTA

  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 381
  • Karma: +9/-8
Odp: Co nieco o docieraniu o przytartych tłokach cylindrach paliwie.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 22, 2023, 19:41:12 »
Cześ Artur ja już dawno pisałem o pasowaniu tłoka cylinder w Gnomie 0.04 - 0.05 maksymalnie i pasowaniu moją metodą na 00,1 pierścieni w naszych pierdopendach i technice docierania . Masz racje tylko co niektórzy tego nie rozumieją . A oni pasują 0.4 -0.5 tłok i pierścienie żenada
i klamoty nie chcą działać prawidłowo. Pozdrawiam.

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Co nieco o docieraniu o przytartych tłokach cylindrach paliwie.
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 22, 2023, 22:39:28 »
Jak pamiętam -pisaleś  i moja uwaga . Zestaw tłok -cylinder po szlifie , po zamontowaniu pierścieni nowych . Szkoła pierwsza to tak zeszlifować zamki aby luz był 0,1- 0,2mm. Szkoła druga którą stosowałem . Pierścienie nowe na tłoku plus szlif i umiejętne docieranię . Nowe pierścienie posiadają na powierzchni mikosopijne ząbki w etapie produkcji . Szybko w procesie docierania silnika , ścierają się i luz na zamkach powstaje prawidłowy . W moim doświadzczeniu to nie pierścienie są winne zacieraniu się ,ale nie umiejętne wartości luzu między tłokiem a cylindrem . WAŻNE . Tłok puchnie rozszerza  się tam gdzie najwięcej stopu aluminium . W przypadku tym to obszar w osi sworznia montowanego w w tłoku. Po prostu. W gniazdach montowania sworznia jest nadmiar materiału ,a ten powoduje większą roszeżalność . Skomentujcie to sami .
« Ostatnia zmiana: Październik 23, 2023, 22:40:53 wysłana przez artpopey »

Offline GNOMISTA

  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 381
  • Karma: +9/-8
Odp: Co nieco o docieraniu o przytartych tłokach cylindrach paliwie.
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 23, 2023, 00:52:15 »
Artur napisałeś wiele prawdy o pasowaniach ale istotną sprawą jest sam silnik czy jest chłodzony powietrzem i smarowanie jest mieszanką paliwa z olejem czyli dwusuw , czy chłodzony cieczą czyli czterosuw który smarowany jest czystym olejem bez dostępu do paliwa co tworzy tak zwany film olejowy na tłoku i cylindrze. W silnikach dwusuwowych następują wyższe temperatury na tłoku i cylindrze gdzie są różne parametry rozszerzalności i pasowania w zależności od średnicy tłoka. Film przekazuje dużo wiadomości ale to silnik czterosuwowy chłodzony cieczą a to inna bajka chociaż w ten sam sposób wykonuje się pomiary. Cześć.
« Ostatnia zmiana: Październik 23, 2023, 00:55:40 wysłana przez GNOMISTA »