Autor Wątek: Gnom 06 wzmocniony 06KM ,dane , wymiary ,zalecenia.  (Przeczytany 605 razy)

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Gnom 06 wzmocniony 06KM ,dane , wymiary ,zalecenia.
« dnia: Czerwiec 20, 2022, 22:54:51 »
Dane , wymiary ,zalecenia , podpowiedzi. To wiedza , doświadczenie i lata praktyki ojca gnomów . Dawnego uczestnika forum który przeszedł na emeryturę.                                                                                                                               15  czerwiec  2022 r.
Gnom 06 – wzmocniony 06 KM
Dane: wymiary, zalecenia, podpowiedzi itp.
1. Pojemność 45 cm.
2. Średnica cylindra 38 mm.
3. Zbiornik paliwa 1 litr.
4. Waga 9 kg + paliwo = 10 kg.
5. Temperatura pracy nie większa jak 140o – 180o C podczas jazdy. Po naprawie podczas docierania dać więcej oleju do paliwa.
6. Skok tłoka 40 mm.
7. Moc nominalna przy 3000 obrotach 0,7 KM i prędkość maksymalna na rowerze 35 km/h.
8. Obroty maksymalne 4774 bez obciążenia.
9. Wolne obroty 1400 – 1420 bez obciążenia.
10. Średnica gardzieli w gaźniku 8 mm.
11. Średnica kanału ssania 10 mm. Większy otwór w tłoku do przepłukiwania fi 10 mm.
12. Ta większa dysza 38 w silniku do kajaka lub kierowcy grubasa.  Normalnie wystarczy 36.
13. Waga z przystawką kajakową. 9 kg + przystawka ze śrubą 3 kg - razem około 12 kg + paliwo =     13 kg.
14.  Prędkość kajaka z silnikiem maksymalna przy 3000 obrotów śruby z 1 osobą 10 km/h.
15. Zużycie paliwa na godzinę na wodzie 0,3 l /godzinę.
16. Paliwa na rowerze zużywa 1,4 L na 100 km.
17. Stopień sprężania 6:1.
 18. Ciśnienie sprężania w nowym 6,5 atm.
19. Dysza powietrzna średnica 2.1 mm.
20, Dysza paliwa 0,52 mm.
21. Rolka średnica 47 mm - oczywiście jak jest nowa.
22. Fajka świecy bez opornika ma być.
23. Paliwo - benzyna z olejem 20:1.
24. Wyprzedzenie zapłonu 2 mm P.G.M.P.T.  Przed górnym martwym punktem tłoka.
25. Uszczelka pod głowicą materiał z rdzeniem z siatką stalową.  Grubość 0,5 – 0,6 mm.  Odporna na wysoką temperaturę  400 – 500 o C.
26. Uszczelka pod cylindrem  grubość  1 – 1,8  mm. Taka by kanały tłok prawidłowo otwierał.
27. Uszczelka pod dekiel bloku 0,5 mm z preszpanu nasączonego olejem.
28. Inne uszczelki  1 mm odporne na wysokie temperatury – 400o C.
29. Membrana w pompie paliwa odporna na benzynę – grubość 0,4 mm.
30. Nafta z olejem w filtrze powietrza.  Filc nasączony naftą z olejem w stosunku 1:1.
31. Mycie filtra co 1000 km.
32. Świeca zapłonowa – NGK-B7HS przerwa 0,4 mm.
33. Przerwa na stykach przerywacza 0,4 mm.
34. Smarowanie krzywki i ustawianie zapłonu co 1000 km – ½ kropli wazeliny technicznej.
35. Czyszczenie tłumika i kolektora wydechowego + tłoka i głowicy co 2000 km.
36. Cewka zapłonowa składa się z 200 zwojów uzwojenia pierwotnego wykonanego z drutu nawojowego w emalii o średnicy 0,51 mm oraz 10 zwojów drutu o średnicy 0,15 mm.
37. Uzwojenie wtórne składa się z 8000 zwojów drutu w emalii o średnicy 0,07 mm. Początki uzwojeń są przylutowane do górnej płytki rdzenia.
38. Cewka świetlna składa się z 250 zwojów drutu nawojowego w emalii o średnicy 0,8 mm. Początek uzwojenia jest przylutowany do górnej płytki rdzenia.
39. Prądnica oświetlenia ma 6V.  2 żarówki  6V 2,7 W.
40. Luz cylinder tłok 0,04 – 0,05 mm – silnik nowy lub po remoncie.
41. Luz na pierścieniach 0,2 mm – silnik nowy lub po remoncie.
42. Temperatura pracy nie większa jak 150o – 190o C. Najlepsza 140o C podczas jazdy.
43. 2 łożyska wału wymiar – 6202 i  6203.
44. Uszczelniacz wału jednowargowy o wymiarach – 40 x 20 x 0,5 --> 0,5 mm – grubość na krawędziach.
45. Miarka oleju do paliwa jest w  odwróconym korku. 2 miarki z korka na 1 litr paliwa i będzie ok.  1:20. Podczas docierania po naprawie trochę więcej oleju do paliwa dolać ok. 3 – 4 %.
46. Wymiana łożysk wału co 5 – 8 tysięcy km oraz uszczelniacz wału jeśli nie padnie wcześniej.   
47. Rozruch silnika na rozpędzonym rowerze przez opuszczenie silnika tak by rolka opierała się o oponę.   
48. Manetka prędkości silnika tak działa że zawsze są pełne obroty.  Podczas naciskania na manetkę zmniejsza się obroty aż do wolnych.  W manetce jest zaczep ustawionych mechanicznie obrotów na przykład  średnich. Po to by manetki nie trzymać cały czas.
49. Gaszenie silnika dekompresatorem za pomocą lewarka który też służy do podnoszenia silnika i zaczepianie go na haku w pozycji odłączonej od opony.
50. Połączenie przepustnicy gaźnika z manetką gazu lekko zgiętą -  szprychą rowerową.
51. Nie dawać pełnych obrotów silnika z włączonym oświetleniem  na przykład z podniesionym kołem bo żarówki przy takich obrotach maksymalnych potrafią się przepalić.
52. Po dłuższym postoju jak 1 dzień zawsze przed uruchomieniem zamieszać paliwo by olej nie zalegał na dnie zbiornika.  Po zimie wymienić paliwo na nowe.
53. Zawsze dbać by przednia opona była napompowana do 4 barów. Ma być twarda. Mniejsze opory tarcia rolki są jak opona nie ugina się. Ważny też jest bieżnik na oponie najlepiej z prążkami wzdłuż.
54. Dbać o czystość elektrod świecy i często ją myć w rozpuszczalniku Nitro, a co 2000 km zmieniać na nową.
55. Pamiętać że kręcące koło magnesowe w silniku wytwarza siłę żyroskopu i czasem trudno jest skręcić  - silnik powoduje opory przy kręceniu kierownicą koła.
56. W takim rowerze z silnikiem należy zadbać o dwa sprawnie działające hamulce.  A ostre zakręty pokonywać wolniej jak maksymalne ze względu na żyroskop, a w szczególności na zapiaszczonym  lub mokrym asfalcie.
57. Aby nie skruszyć rolki napędowej korundem pokrytej nie jeździć po drogach szutrowych i z kamyczkami drobnymi i piachem. Taki kamień poderwany przez oponę może zablokować też rolkę i zablokować gwałtownie silnik. Wtedy zetnie się klin na kole i kłopot murowany. Rolka wykruszona może zostać.
58. Co jakieś 1000 km sprawdzać nakrętkę mocowania koła magnesowego czy mocno dokręcona jest. Luźne koło - przestanie silnik pracować i zetnie się klin.
59. Nie dokręcać korka paliwa mocno po zalaniu silnika bo jak spuchnie gumowa uszczelka to tylko kluczem hydraulicznym da się odkręcić. Ręką już nie.
60. Nie trzymać w wilgotnym pomieszczeniu bo zawilgotnieją cewki i iskrownik straci iskrę.
61. Nie opierać silnika o metalowe przedmioty  lewą stroną bo koło magnesowe straci magnetyzm.
62. Rurę wydechową tak zamocować by przepalony olej nie pryskał na prawą nogawkę i but kierującego.
63. Dbać by w korku paliwa odpowietrznik był zawsze drożny.
64. Dysza w gaźniku ma być zawsze czysta. Ta paliwa.
65. Filtr paliwa w korku spustowym powinien być czyszczony co 1000 km.
66. W pompce paliwa by sprawnie działała wymieniać membranę co sezon - maksymalnie co dwa. Guma sztywnieje i pompka przestaje pompować odpowiednią ilość paliwa. A i mycie jej nie zaszkodzi.
67. Osłona przeciw piachowi i błocie powinna być dopasowana do widelca tak by piach nie dostawał się bezpośrednio z opony do gardzieli gaźnika. Silnik nie lubi kwarcu i kryształków piachu.
68. Dbać o styki przerywacza by były zawsze czyste – gładkie z odpowiednią przerwą i nie iskrzyły.
69. Dbać by zapłon był ustawiony prawidłowo. Podczas eksploatacji ślizgacz się ściera. W związku z tym przerwa na stykach przerywacza zmniejsza się, a zapłon opóźnia i trzeba wyregulować co jakiś czas. Czuć spadek mocy jak tak się dzieje.
70. By zmniejszyć liczbę oktanową w paliwie jakie obecnie jest w sprzedaży wystarczy dodać benzynę ekstrakcyjną – lakową - 10%. Sinik będzie się mniej grzał i elastyczniej pracował. Ale to nie konieczne jest.
71. Dobrze wyregulować docisk silnika z rolką do opony ( nie za mocno i nie za słabo) by prędkość  była największa, a rolka nie ślizgała się na mokrej nawierzchni.
72. O tym pamiętać  trzeba      
Niska moc jednostkowa silnika zabezpiecza długotrwałą pracę na maksymalnych obrotach przy słabym niejednokrotnie studzeniu, oraz małe zużycie paliwa, a zatem ekonomiczną eksploatację. Nie wymagajmy zatem od silnika rowerowego zbyt wiele. Stawiajmy mu wymagania realne odpowiadające jego możliwością.  Roweru nie  przekształcisz w motocykl. Rower konstrukcyjnie jest za słaby i silnik Gnom też. Tylko 06 KM. Prędkość maksymalna.  35 km/h i starczy dla rowerzysty leniucha.
                           
Reszta w instrukcji Gnoma 06 na stronie Forum jest.  Niedomagania itp.
Tu jest instrukcja do silnika o mniejszej mocy bo 04 KM    http://www.roweryspalinowe.ugu.pl/index.php?topic=2107.0 
Poszukajcie sami instrukcji do Silnika Gnom 06 KM.
Nie mylić Gnomów 06 i 04 – nie mieszać części.  A w szczególności cylindra, tłoka, gaźnika, kolektora i dysz.

Adres strony Forum co chłopcy piszą o Swych Gnomach tu -->
http://www.roweryspalinowe.ugu.pl/index.php?board=22.0
Zdjęcia tu -->
https://ibb.co/nnhVdMF         Obroty maksymalne i wolne.
https://ibb.co/9tTs1wn            Specjalista od Gnoma Krzysiek z Warszawy ma ich kilka na chodzie.

 
Obroty wolne – 1420. Gnom 06
 
Maksymalne obroty na odciążonej – podniesionej rolce to – 4774. Gnom 06. 
Więcej zdjęć tu.  Nie tylko Gnoma.  Sporo bo ponad  3000   
https://romwicz.imgbb.com/ 

Miłej eksploatacji Gnoma 06.

Co można usprawnić – poprawić w prosty sposób już w sprawnie działającym silniku ( ale zupełnie to nie konieczne jest w eksploatacji. ) :
1. Doszczelnienie tłumika na przegubie sprężyną i dwoma podkładkami.
2. Podnoszenie silnika linką i klamką z blokadą.   https://www.youtube.com/watch?v=WRquNfZF_UY
3. Dorobić orurowanie silnika by go nie obijać.
4. W miejsce korka spustowego paliwa wkręcić kranik.
5. Zmienić klamkę sterowania przepustnicą  na rol-gaz.
6. Dorobić wyłącznik zapłonu elektryczny.
7. Szaliczek na zimę. Jak ktoś w zimie jeździć chce.
 8. Zamocować oczyszczacz opony z filcu – włosia na koło napędowe mocowany do błotnika przed rolką.
9. Zmienić dekompresatora uruchamianie za pomocą manetki nie lewarka.
10. Zmienić zapłon na bateryjny z włącznikiem i cewką na zewnątrz w razie awarii oryginalnego zapłonu.
11. Zamocowanie dodatkowego studzenia małym wiatraczkiem elektrycznym napędzanym przez prostownik z prądu na oświetlenie.
12. Zamocowanie jak ktoś tak chce silnika napędzającego tylne nie przednie koło.
13. Zamocowanie ogranicznika drgań luźnej przepustnicy w gaźniku. Blaszki sprężynującej dopychającej walec przepustnicy w kierunku przeciwnym do cylindra mocowanej do śrubki wspornika gaźnika.
14. Dorobić i zamocować blaszkę – osłonkę kulistego przegubu w tłumiku by spalony olej nie pryskał na kolano kierowcy.
15. Zamocować  elektroniczny impulsowy lub mechaniczny licznik i prędkościomierz. W tym z magnetycznym nadajnikiem impulsów to radzę mocować nadajnik i odbiornik na tylnym kole bo koło magnesowe pracującego silnika robi zakłócenia i może czasem lub na stałe pokazywać przekłamania albo nic.
16. Dobry magnes neodymowy by wyłapywał szkodliwe dla opony i rolki kawałki drutu – gwoździe na obu błotnikach.  Gdzie i jak to już sami wymyślcie.
17. Sterowanie ssania linką i manetką na kierownicy.
18. Jeśli koło magnesowe słabe jest można na wyfrezowanych otworach zamocować małe magnesy neodymowe od wewnątrz ale nie za duże by wytwarzany  tak prąd nie był za mocny i nie przepalił uzwojenia cewki. To trochę trzeba się na magnetyzmie znać  i potem wyważyć koło magnesowe. Nie radzę przerabiać  jak ktoś nie jest precyzyjny.  Dla takich lepiej koło wysłać do ponownego namagnesowania.
19. Można przedłużyć lub skrócić lewarek jak komuś fabryczna długość nie pasuje.
20. Można w ogóle się pozbyć lewarka jak dekompresator jest poruszany linką i manetką, a podnoszony silnik jest klamką z blokadą  i linką.
21. Można silnik zamocować  na tyle tyłem do przodu tylko i zmienić obroty silnika - tylko trzeba zapłon ustawić  2 mm po GMP.  Będzie chodził  odwrotnie.
22. Można cylinder i tłok jak komuś tak pasuje obrócić o 180 stopni i sprawny silnik może chodzić w obu kierunkach po odpowiednio ustawionym zapłonie.
23. Można zamienić korbowód w Gnomie od Solexa 3800 z łożyskami igiełkowymi.
24. Można zamocować tłumik od Solex 3800 i też będzie ok. Koło magnesowe, przerywacz od Solex 25 i wiele innych części pasuje. Ale nie wszystkie. 
26. Można zamiast malować wszystkie blachy pochromować.
 Wiele części pasuje od Solex 45. Nie wszystkie mogą  być zamiennikami do uszkodzonych w Gnomie 06.  Na eBay są do kupienia. Wystarczy być cierpliwym i zakupić jak są na stronie dostępne.
eBay  
https://www.ebay.fr/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR2.TRC0.A0.H0.Xsolex+45.TRS0&_nkw=solex+45&_sacat=0
A kto wie co jeszcze można w Gnomie 06 usprawnić poprawić zmienić niech doda. Może to być szaliczek na zimę czy coś innego ułatwiające lub pomagające jazdę właścicielowi.
To proszę dopisać kolejne usprawnienia  poniżej.
27.
28.

Dygresja :
A mnie - Solex 3800 S też już zabytkowy - bardziej się podoba bo jest w komplecie z rowerem. Jest mocniejszy – szybszy i posiada sprzęgło odśrodkowe pomocne przy ruszaniu po chwilowym postoju na pracującym silniku. I ma grube odpowiednie do rolki opony.  Zbudowany do obciążenia nawet  120 kg.  Posiada wygodne siedzenie na sprężynie – licznik sygnał dźwiękowy, hamulce szczękowe w piastach i wszystko co do jazdy potrzebne. Nawet kufry – teczki na bagaż + zbiornik dodatkowy + klamka do podnoszenia na ramie + lusterka. Podnoszenie silnika do wyboru - lewarkiem lub gałką na dźwigience z mimośrodem. I tu już nić poprawiać po fabryce nie trzeba. Wszystko z biegiem lat produkcji  już dopracowano.
 

Więcej zdjęć bo ponad 3000 jest, ale nie tylko z Gnomami.  Trzeba sobie interesujące wyszukać i kliknąć by opis - informacje zobaczyć  - w tytuł na zdjęciu. Białe litery.  
https://romwicz.imgbb.com/ 
https://romwicz.imgbb.com/?list=images&sort=date_desc&page=3&params_hidden%5Buserid%5D=bsSMXQ&params_hidden%5Bfrom%5D=user&seek=9s4S0DF
https://romwicz.imgbb.com/?list=images&sort=date_desc&page=50&params_hidden%5Buserid%5D=bsSMXQ&params_hidden%5Bfrom%5D=user&seek=vsNv64L

 
 
 
 
 
 


 

Już historyczne zdjęcie z Wołomina i nie tylko ze zlotu takich rowerów ze wspomaganiem retro z 2013 r. Sprawne  wtedy.  Teraz ???  Wszystko zależy od tego czy właściciele nadal dbają o nie.
Trochę filmików rowerów z silnikami tu   
 https://www.youtube.com/channel/UCVHbLmtbSq0Fr-ts9Mec7iw/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0

Namor

K  O  N  I  E  C                     . . .
A to na bis 
A tu wersja kajakowa Gnoma 06 nie związana z tematem Forum bo silnik przypięty nie do roweru dlatego posiada dodatkowo nadmuch cylindra wymuszony, rozruch linką, inny lewarek, śrubę napędową, krótszy tłumik i mocowanie do drewnianego jeszcze kajaka z rury. Tylko zdjęć kajaka z lat 60–tych tu brak :

 
 
 
Więcej zdjęć silników rowerowych  
https://romwicz.imgbb.com/?list=images&sort=date_desc&page=50&params_hidden%5Buserid%5D=bsSMXQ&params_hidden%5Bfrom%5D=user&seek=vsNv64L 
Klikaj w napis biały na zdjęciu. Jak są zobaczysz też opisy.
Tu i inne zdjęcia na stronie są - ponad 300 

 

Namor   15 czerwiec 2022 r.
Koniec  …

 



« Ostatnia zmiana: Czerwiec 22, 2022, 23:07:46 wysłana przez artpopey »