Autor Wątek: Silnik ABG VAP 4 remont fotki  (Przeczytany 1615 razy)

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Silnik ABG VAP 4 remont fotki
« dnia: Grudzień 09, 2019, 18:34:44 »
VAP 4 to młodszy brat VAP 3, produkowany od 1948 do 1956 roku
Zapłon już na wale korbowym. Dodano też sprzęgło- mokre.
Silniki posiadają te same cylindry z głowicami plus tłumik.
Poniżej parę  fotek stanu silnika przed remontem i rozbiórki. Były problemy ze zdjęciem koła magnesowego ponieważ gwint do ściągacza
jest lewy i taki ściągacz musiałem dorobić.


https://foty.eu/image/5u6/image_s=644x461.jpg
https://foty.eu/image/5u2/2.jpg
https://foty.eu/image/5u3/3.jpg
https://foty.eu/image/5u4/4.jpg


https://foty.eu/image/t0/DSCF9918[1].jpg
https://foty.eu/image/t1/DSCF9920[1].jpg
https://foty.eu/image/t2/DSCF9924[1].jpg
https://foty.eu/image/t3/DSCF9925[1].jpg
https://foty.eu/image/t4/DSCF9926[1].jpg
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 20:17:08 wysłana przez kacecik »

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 16, 2019, 19:36:35 »
Blok silnika przygotowany do składania.

https://foty.eu/image/w6/DSCF9984[1].jpg
https://foty.eu/image/w7/DSCF9985[1].jpg

1. Mechanizm zębatkowy włączania i wyłączania sprzęgła przed i po złożeniu.

https://foty.eu/image/12d/DSCF9977[1].jpg
https://foty.eu/image/12e/DSCF9978[1].jpg

2. Kosz sprzęgłowy i nie byłbym sobą aby go nie rozebrać. Miłe zaskoczenie rodzajem stosowanego w tym silniku.
Sprzęło z stożkową ( nabijana , wymienna okładzina ) " tarczą". Tarcza stożkowa ułożyskowana igiełkami na wałku sprzęgłowym.
Dodatkowo to sprzęgło pracuje w kąpieli olejowej. W mojej ocenie mechanizm idealny.

https://foty.eu/image/w0/DSCF9979[1].jpg
https://foty.eu/image/w1/DSCF9980[1].jpg
https://foty.eu/image/w2/DSCF9981[1].jpg
https://foty.eu/image/w3/DSCF9982[1].jpg
https://foty.eu/image/w4/DSCF9983[1].jpg

3. Kompletne sprzęgło wciśnięte w łozysko 6202

https://foty.eu/image/w8/DSCF9986[1].jpg

4. Do mechanizmu wysprzęglania wchodzą dwie kulki.

https://foty.eu/image/wa/DSCF9988[1].jpg

5. Na koniec przykręcamy "wysprzęglik"

https://foty.eu/image/wb/DSCF9991[1].jpg


Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 17, 2019, 23:13:38 »
Wał korbowy na stopie miał nieznaczny a raczej graniczny około 0,05 mm. Ocenił to fachowiec z doświadczeniem. Czop wału po ktrórej pracuje bieżnia korbowodu bez ubytków. Wymieniłem  na nowe igiełki i całość zmontowałem na prasie. Wał nie nowy ale  luz niemal idealnie skasowany .Wałeczki zuzyte 2,48mm . Nowe zastosowałem 2,5mm

https://foty.eu/image/2Rx/DSCF9993[1].jpg
https://foty.eu/image/2Ry/DSCF9994[1].jpg

1, Wał korbowy scaliłem na prasie tak jak i go rozbierałem wcześniej.

https://foty.eu/image/2RA/DSCF9997[1].jpg

2. Wał korbowy wciśnięty w łożysko od strony sprzęgła.

https://foty.eu/image/2RB/DSCF9999[1].jpg

3. Na czopie wału korbowego zębatka napędzająca sprzęgło. Zębatka na stożku bez klina. Czop wału nie ma uszczelniacza w bloku silnika ???

https://foty.eu/image/2RC/DSCF0001[1].jpg
https://foty.eu/image/2RF/DSCF0002[1].jpg

4. Blok silnika od strony tarczy kotwicznej zespołu zapłonowego ( tak to nazywam ) . Dalszy jej montaż.

https://foty.eu/image/2RD/DSCF0003[1].jpg
https://foty.eu/image/2RH/DSCF0004[1].jpg

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 18, 2019, 23:06:06 »
Zamykam deklem sprzęgło. Dekiel z otworem gdzie pracował wałek zdawczy z zębatką na skutek zużycia nadmiernego łożyska 6202 rozkalibrował otwór i rozstrzelnił pasowanie dekiel -zębatka. Przypominam ,że sprzęgło pracuje w oleju. Ślady pokazują ,że  w tym otworze był labirynt. Postanowiłem wytoczyć i umieścić tam oring . Czy słusznie i pomoże ? .

https://foty.eu/image/5t9/DSCF0006[1].jpg
https://foty.eu/image/5ta/DSCF0007[1].jpg

 Przykręcenie dekla , montaż zębatki na klinie 3x3mm.

https://foty.eu/image/5tc/DSCF0010[1].jpg


Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 19, 2019, 21:58:30 »
Składanie cylindra z uprzednio zamontowanym tłokiem .
1. Korbowód - jego główka a tym samym sworzeń  ułożyskowany na igiełkach 25 szt x 2mm które wymieniłem na nowe.
2. Szlif cylindra plus nowy tłok 41,5 mm (komplet sworzeń , zabezpieczenia)

https://foty.eu/image/5te/DSCF0012[1].jpg
https://foty.eu/image/5tf/DSCF0013[1].jpg
https://foty.eu/image/5tg/DSCF0014[1].jpg

3. Głowica tak jak w starszym bracie VAP 3 bez uszczelki.
Zamontowałem ( najlepiej powlec smarem zewnątrz i wewnątrz ) uszczelniacz wału 15 x 24 x 7 od strony koła magnesowego.

4.Następnie układ zapłonowy ( tylko 2 śuby) . Ciekawostaka. Koło magnesowe na stożku bez klina.
Trzeba ustawiać koło wg znaków i górnego martwego punktu tłoka.

https://foty.eu/image/2S3/DSCF0022[1].jpg
https://foty.eu/image/2S0/DSCF0017[1].jpg
https://foty.eu/image/2S1/DSCF0018[1].jpg

5. Nie było przewodu zapłonowego i połaczenie nie wiem jak wyglądało z cewką WN. Jak nie ogarnę to przewód na krótko przylutuję .
https://foty.eu/image/2S2/DSCF0019[1].jpg


Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 22, 2019, 14:42:54 »
Już całkowicie odbudowany silnik VAP 4 w pełnej krasie.
Pozostało wykonać replikę amortyzatora ruszania - hamowania i co najważniejsze pierwsze kontrolne odpalenie.
https://foty.eu/image/5u6/image_s=644x461.jpg  przed i po remoncie.

 https://foty.eu/image/2Sr/DSCF0026[1].jpg
https://foty.eu/image/2Su/DSCF0027[1].jpg
https://foty.eu/image/2Sv/DSCF0030[1].j
https://foty.eu/image/2Sw/DSCF0032[1].jpg
https://foty.eu/image/2St/DSCF0033[1].jpg
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=a_CrJnk61WY" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=a_CrJnk61WY</a>
« Ostatnia zmiana: Styczeń 24, 2020, 21:11:41 wysłana przez artpopey »

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 17, 2020, 22:37:51 »
Remont po Francusku :-)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=49D3rk4dxnw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=49D3rk4dxnw</a>

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=ysV_woQnVLo" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=ysV_woQnVLo</a>
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 19:32:31 wysłana przez kacecik »

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Silnik ABG VAP 4 remont fotki
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 04, 2021, 17:47:19 »
Oryginalne koło wraz piastą, zębatką i oponą stosowane do wspólpracy z silnikiem VAP 4. Całośc po odnowieniu + nowe ogumienie.
Przełożenie silnik - koło  12:44 zęby.
Opona 24"x 1,75 (600x45B) .Średnica koła 62 cm . Rozmiar opony i bieżnik powszechnie stosowany w velosolex 45. Made in France.



« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2021, 23:37:46 wysłana przez artpopey »