Autor Wątek: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie  (Przeczytany 363 razy)

Offline GNOMISTA

  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 381
  • Karma: +9/-8
Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« dnia: Listopad 30, 2023, 18:16:38 »
Witam Forumowiczów kilka słów dla tych co lubią eksperymentować z Gnomem i Solexem 45 i innymi Solexami które mają tłoki z deflektorem. Najlepszą opcją jest zastosowanie tłoka i cylindra w Gnomie tej samej firmy i znać wysokość wykorbienia korbowodu.Nie mieszajmy części . Cylindry Solexa są niższe od cylindrów Gnoma a tłoki Solexa mają wyższy deflektor i potrzebują głębszej głowicy. Przesunięte gniazdo sfożnia w tłoku Solexa około 1,5 mm w tak małym silniczku jak Gnom przy zastosowaniu tłoka od Solexa a cylindra Gnoma jest utratą ciśnienia w cylindrze około 30 procent. Nie warto piłować deflektora bo nic z tego nie zadziała a tłok nie dochodzi maksymalnie do samej góry. Skoro ciężko z tłokami do Gnoma ja zastosowałem do Gnoma tłok  cylinder tłumik oraz korbowód od Hongdu który jest kopią Solexa 3800 działa super jest moc prędkość i tak ma być. Powodzenia w przeróbkach.  Na trzecim zdjęciu jest cylinder Gnoma i tłok od Solexa45 widać różnice nie dochodzi do końca i deflektor jest wyższy.
 

https://i.ibb.co/JBJ5JpL/Solex-330-Gnom-r-nice.jpg[/img] 
https://i.ibb.co/p3FC4TT/Gnom-Solex-330-r-nice-wida-go-ym-okiem.jpg

https://i.ibb.co/gPZHfFm/Cylinder-po-szlifie-Gnboma-z-t-okiem-od-Solex-330-hybryda-Busko-Zdruj-2023-r.jpg[/img]
https://i.ibb.co/LZtgwgh/Solex-45-g-bsze-inne-wy-obienie-w-g-owicy-na-wi-kszy-deflektor-w-t-oku-od-Solexa-45-330-660.jpg[/img]

 
 


 
 
 
 

« Ostatnia zmiana: Grudzień 12, 2023, 23:47:35 wysłana przez GNOMISTA »

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 691
  • Karma: +9/-0
Odp: .
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 30, 2023, 22:17:30 »
Dobra rada i wpis . Apeluje do zainteresowanych . Pewnie wielu . Kto odpisze to tłok nowy ma gratis .
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2023, 13:30:18 wysłana przez artpopey »

Offline plam

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 60
  • Karma: +3/-0
Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 11, 2023, 13:40:37 »
Ciekawy temat z tymi tłokami. Miałem chwilę czasu i przeszukałem internet, aby usystematyzować wiedzę na temat kolejnych wersji Solexów i ich szczegółów konstrukcyjnych, głównie Solexa 45 i Solexa 330/660 - bo tylko te dwa mają tłoki z deflektorem. Polecam stronę https://www.solex-motobecane.com/ - wiele ciekawych informacji, niestety po francusku, ale google translator działa ok. Jeżeli temat już był przerabiany, a ja nie miałem dość cierpliwości w przeszukiwaniu forum, to z góry przepraszam.

Wiele wskazuje na to, że Gnomista ma dużo racji.

1) Solex 330/660, jako rozwojowa wersja Solexa 45, miał zwiększoną pojemność z 45cc do 49cc. Dokonano tego poprzez powiększenie średnicy cylindra z 38mm do 39,5mm - i tu mała uwaga do zdjęcia nr 3 w poście Gnomisty przedstawiające tłok w cylindrze, zatytuowane "Cylinder po szlifie Gnoma z tłokiem od Solex 330 hybryda Busko- Zdrój" - na tłoku jest zaznaczony wymiar 38,5 - więc nie może to być tłok Solexa 330 bo w Solexie 330 tłok musiał mieć wymiar co najmniej 39,5mm. Aby być w zgodzie z poniższą dokumentacją, wnioskuję, że jest to tłok nadwymiarowy od Solexa 45.

https://www.solex-motobecane.com/historique-velosolex/330-v0/velosolex-330-v0-10.htm



2) Dokumentacja o tym nie wspomina, ale jak przyjrzymy się schematowi części to zauważymy, że głowica Solexa 330/660 jest już przykręcana 4 śrubami (a nie trzema jak w Solexie 45 i Gnomie), oraz że inne jest umieszczenie świecy w głowicy - od boku (podczas gdy w Solex 45 i Gnomie jest od góry):

https://www.solex-motobecane.com/schemas_techniques/19_eclate_moteur_cadre_solex_330_660.pdf



To mogło wymusić zmianę geometrii deflektora i jego podniesienie.

Zastanawiające jest też, w jakim stopniu owo powiększenie deflektora niejako kompensuje zmniejszenie stopnia sprężania wynikające z niższego położenia tłoka w górnym martwym punkcie.

Przeszukując dalej znalazłem i zamówiłem sobie tłok od Solexa 330 - jest w drodze do kolegi z Francji - odbiorę go dopiero około marca/kwietnia 2024 - to z ciekawości porównam z tłokiem Gnoma, tak jak zrobił to Gnomista - i będzie pewność, że nie był to odosobniony przypadek.

Poniżej zdjęcie ze strony internetowej - ale na stronie już go nie ma:



Ale na tej stronie dostępny jest jeszcze jeden (nadwymiarowy 39,75mm), jakby Ktoś potrzebował:

http://www.lesolex.com/recherche_catalogue.php?letype=&clef=piston+solex+330
http://www.lesolex.com/catalogue/15922-piston-solex-330-660-nu-39-75-mm.html




Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 691
  • Karma: +9/-0
Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 11, 2023, 18:22:09 »
Zgadza się . Tłok 38,5mm jest nadwymiarowym Solexa 45. Co do tłoków 0d 330 i 660 klientowi remontowałem Gnoma z tłokiem 40mm. To ten silnik https://www.youtube.com/watch?v=l_UTey8KCDo
Dodatkowo przy większości tłoków od Solexa które montowałem W Gnomach trzeba było dorabiać pierścienie o wysokości 2,45 mm. W Gnomach 2,5mm.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 11, 2023, 18:30:53 wysłana przez artpopey »

Offline plam

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 60
  • Karma: +3/-0
Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 11, 2023, 19:22:43 »
A super, dobrze wiedzieć!
A były jakieś problemy z deflektorem tłoka? Kolizja z głowicą? Potrzebne dodatkowe wybranie materiału? Niższe ciśnienie sprężania?
Oczywiście ciśnienie sprężania to nie to samo co stopień sprężania, ale przy niższym stopniu sprężania (wynikającym z niższj pozycji tłoka w GMP), raczej trudno osiągnąć nominalne ciśnienie sprężania. 

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 691
  • Karma: +9/-0
Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 12, 2023, 13:06:07 »
We wszystkich silnikach a wyremontowałem ich kilka z tłokami uzywanymi jak i nowymi sam tłok z głowicą Gnomoską nie koliduja z sobą . Można też splanować głowicę dla uzyskania lepszego stopnia sprężania a jeszcze lepszym rozwiązanie które podsunął mi Gnomista to napawanie aluminium wewnątrz głowicy w takim miejscu gdzie nie będzie kolidowało to z tłokiem. Oryginalna uszczelka pod głowicę Solexa 45 ma 0,5mm

Offline GNOMISTA

  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 381
  • Karma: +9/-8
Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 12, 2023, 23:23:33 »
Cylindry Gnoma i Solexa45 różnią się wysokością. Na zdjęciu drugim jest  tłok od Solexa 45 i Gnoma widać różnicę wysokości. Tłoki Solexa mają przesuniete wymiary sfożnia i pierścieni i wyższy deflektor. Można też porównać tłoki Solexa 3800 które też mają dwa rodzaje tłoków. Różnią się wymiarami  rozstawu i wysokości a mają te samą pojemność cylindra. Kilka fotek do porównania. Jest to różnica której na pierwszy rzut oka nie widać.  Jest bardzo istotna i nie wielu wie o niej.


« Ostatnia zmiana: Grudzień 13, 2023, 00:16:16 wysłana przez GNOMISTA »

Offline plam

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 60
  • Karma: +3/-0
Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 13, 2023, 12:46:11 »
Jeszcze raz dzięki za podzielenie się doświadczeniem!

Dla mnie najważniejsze jest, że nie dochodzi do kolizji podwyższonego deflektora z głowicą.

Ewentualnym pogorszeniem parametrów silnika w związku z obniżeniem stopnia sprężania osobiście się nie przejmuję, zresztą według mnie są one prawie pomijalne.

Nie wiem na ile wiarygodna jest informacja "Ojca Gnomów" o stopniu spężania wynoszącym 6, bo nie znalazłem tego parametru w żadnej literaturze Gnoma ani Solexa, ale wydaje się to prawdopodobne, więc przyjmijmy, że tak jest. Wówczas, przy założeniu, że ze względu na przesunięcie osi sworznia, tłok od Solexa w górnym martwym punkcie jest 1,5mm niżej niż oryginalny tłok Gnoma to obliczony stopień sprężania dla cylindra rozwierconego do 39,5mm wyniósłby 5,49 czyli o 8,5% mniej. Jednak ten spadek będzie skompensowany przez wyższy deflektor, który przecież w górnym martwym punkcie, zmniejszy objętość nad tłokiem, więc rzeczywisty spadek stopnia sprężania będzie mniejszy, rzędu 5-6%. Do tego zwiększamy pojemność skokową z 45cc do 49cc (o 9%!), co z pewnością przyczyni się do zwiększenia mocy. Dodatkowo wyższy deflektor teoretycznie powoduje lepsze wymieszanie/zawirowanie ładunku. Ponadto jeżeli tłok jest niżej w górnym położeniu, to jest również niżej w dolnym położeniu, a to przyczyni się to większego wstępnego sprężenia ładunku pod tłokiem, który z większą dynamiką przedostanie się nad tłok po otwarciu okna przelotowego. Reasumując, pogorszenie parametrów silnika wydaje się być pomijalne.

Jeżeli nadal chcielibyśmy zwiększyć stopień sprężania, to mamy jeszcze możliwość sfrezowania dolnej płaszyzny cylindra o 1-1,5mm. Cylinder i tak musi być obrabiany pod większy tłok, a zdjęcie materiału w tym miejscu wydaje się najbezpieczniejsze, bo jest go tam najwięcej. A ponadto jeżeli przesadzimy, to możemy to zawsze skompensować grubszą uszczelką, bądź pod głowicą, bądź pod cylindrem.

Na pytanie co jest lepsze, czy wymiana samego tłoka czy całego zepołu tłok-cylinder-głowica odpowiedziałbym w taki spobób - to zależy co chcemy osiągnąć. Jeżeli oczekujemy lepszych parametów użytkowych to pewnie lepiej jest przełożyć komplet, ale jeżeli najważniejsze jest dla nas zachowanie walorów historycznych to zdecydowanie jestem za wymianą samego tłoka. Gnom z tłokiem, cylindrem i głowicą od Solexa to już nie Gnom, natomiast jeżeli wymienimy tylko tłok na nawymiarowy, dobrany od Solexa, to w moim odczuciu nadal pozostaje Gnomem.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 13, 2023, 18:42:19 wysłana przez plam »