SILNIKI > GNOM

Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie

(1/2) > >>

GNOMISTA:
Witam Forumowiczów kilka słów dla tych co lubią eksperymentować z Gnomem i Solexem 45 i innymi Solexami które mają tłoki z deflektorem. Najlepszą opcją jest zastosowanie tłoka i cylindra w Gnomie tej samej firmy i znać wysokość wykorbienia korbowodu.Nie mieszajmy części . Cylindry Solexa są niższe od cylindrów Gnoma a tłoki Solexa mają wyższy deflektor i potrzebują głębszej głowicy. Przesunięte gniazdo sfożnia w tłoku Solexa około 1,5 mm w tak małym silniczku jak Gnom przy zastosowaniu tłoka od Solexa a cylindra Gnoma jest utratą ciśnienia w cylindrze około 30 procent. Nie warto piłować deflektora bo nic z tego nie zadziała a tłok nie dochodzi maksymalnie do samej góry. Skoro ciężko z tłokami do Gnoma ja zastosowałem do Gnoma tłok  cylinder tłumik oraz korbowód od Hongdu który jest kopią Solexa 3800 działa super jest moc prędkość i tak ma być. Powodzenia w przeróbkach.  Na trzecim zdjęciu jest cylinder Gnoma i tłok od Solexa45 widać różnice nie dochodzi do końca i deflektor jest wyższy.
 

https://i.ibb.co/JBJ5JpL/Solex-330-Gnom-r-nice.jpg[/img] 
https://i.ibb.co/p3FC4TT/Gnom-Solex-330-r-nice-wida-go-ym-okiem.jpg
https://i.ibb.co/gPZHfFm/Cylinder-po-szlifie-Gnboma-z-t-okiem-od-Solex-330-hybryda-Busko-Zdruj-2023-r.jpg[/img]
https://i.ibb.co/LZtgwgh/Solex-45-g-bsze-inne-wy-obienie-w-g-owicy-na-wi-kszy-deflektor-w-t-oku-od-Solexa-45-330-660.jpg[/img]
 
 


 
 
 
 

artpopey:
Dobra rada i wpis . Apeluje do zainteresowanych . Pewnie wielu . Kto odpisze to tłok nowy ma gratis .

plam:
Ciekawy temat z tymi tłokami. Miałem chwilę czasu i przeszukałem internet, aby usystematyzować wiedzę na temat kolejnych wersji Solexów i ich szczegółów konstrukcyjnych, głównie Solexa 45 i Solexa 330/660 - bo tylko te dwa mają tłoki z deflektorem. Polecam stronę https://www.solex-motobecane.com/ - wiele ciekawych informacji, niestety po francusku, ale google translator działa ok. Jeżeli temat już był przerabiany, a ja nie miałem dość cierpliwości w przeszukiwaniu forum, to z góry przepraszam.

Wiele wskazuje na to, że Gnomista ma dużo racji.

1) Solex 330/660, jako rozwojowa wersja Solexa 45, miał zwiększoną pojemność z 45cc do 49cc. Dokonano tego poprzez powiększenie średnicy cylindra z 38mm do 39,5mm - i tu mała uwaga do zdjęcia nr 3 w poście Gnomisty przedstawiające tłok w cylindrze, zatytuowane "Cylinder po szlifie Gnoma z tłokiem od Solex 330 hybryda Busko- Zdrój" - na tłoku jest zaznaczony wymiar 38,5 - więc nie może to być tłok Solexa 330 bo w Solexie 330 tłok musiał mieć wymiar co najmniej 39,5mm. Aby być w zgodzie z poniższą dokumentacją, wnioskuję, że jest to tłok nadwymiarowy od Solexa 45.

https://www.solex-motobecane.com/historique-velosolex/330-v0/velosolex-330-v0-10.htm



2) Dokumentacja o tym nie wspomina, ale jak przyjrzymy się schematowi części to zauważymy, że głowica Solexa 330/660 jest już przykręcana 4 śrubami (a nie trzema jak w Solexie 45 i Gnomie), oraz że inne jest umieszczenie świecy w głowicy - od boku (podczas gdy w Solex 45 i Gnomie jest od góry):

https://www.solex-motobecane.com/schemas_techniques/19_eclate_moteur_cadre_solex_330_660.pdf



To mogło wymusić zmianę geometrii deflektora i jego podniesienie.

Zastanawiające jest też, w jakim stopniu owo powiększenie deflektora niejako kompensuje zmniejszenie stopnia sprężania wynikające z niższego położenia tłoka w górnym martwym punkcie.

Przeszukując dalej znalazłem i zamówiłem sobie tłok od Solexa 330 - jest w drodze do kolegi z Francji - odbiorę go dopiero około marca/kwietnia 2024 - to z ciekawości porównam z tłokiem Gnoma, tak jak zrobił to Gnomista - i będzie pewność, że nie był to odosobniony przypadek.

Poniżej zdjęcie ze strony internetowej - ale na stronie już go nie ma:



Ale na tej stronie dostępny jest jeszcze jeden (nadwymiarowy 39,75mm), jakby Ktoś potrzebował:

http://www.lesolex.com/recherche_catalogue.php?letype=&clef=piston+solex+330
http://www.lesolex.com/catalogue/15922-piston-solex-330-660-nu-39-75-mm.html



artpopey:
Zgadza się . Tłok 38,5mm jest nadwymiarowym Solexa 45. Co do tłoków 0d 330 i 660 klientowi remontowałem Gnoma z tłokiem 40mm. To ten silnik https://www.youtube.com/watch?v=l_UTey8KCDo
Dodatkowo przy większości tłoków od Solexa które montowałem W Gnomach trzeba było dorabiać pierścienie o wysokości 2,45 mm. W Gnomach 2,5mm.

plam:
A super, dobrze wiedzieć!
A były jakieś problemy z deflektorem tłoka? Kolizja z głowicą? Potrzebne dodatkowe wybranie materiału? Niższe ciśnienie sprężania?
Oczywiście ciśnienie sprężania to nie to samo co stopień sprężania, ale przy niższym stopniu sprężania (wynikającym z niższj pozycji tłoka w GMP), raczej trudno osiągnąć nominalne ciśnienie sprężania. 

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej