Temat reanimacja 2 szt towociaków. Oba remontowane z jednego " kawałka " ZAPISUJCIE TEKST I ZDJĘCIA BO STRONA FORUM WYGAŚNIE ! Opisuje początki produkcji i pózniejsze zmiany w etapach powstawania silnika.
Jak już wcześniej pisałem Gnom to kopia Solex 45 ,ale nie tak idealna jak oryginał. Ten silnik można porównać jak Warszawę " garbuskę" , Syrenę "kurzołapkę" i inne produkcje PRL , które były ciągle modyfikowane.Na piewszy rzut oka silnik ten różni się kopułką- zbiorniczkiem na smar umiejcownioną w bloku silnika , oraz lampką oświetleniową. Po rozebraniu silnika jest kilka kluczowych rozwiązań , które podczas dalszej produkcji zostały modernizowane z lepszym i gorszym rezultatem.
Moje silniki o numerach 448 i 529 już przeszły częściową modernizację.
Tu widoczne gniazda zbiorniczków smaru. Numery silnika bez logo Wsk.
Zamiast pozniejszego pierścienia simera zastosowano oring 20 x 2mm
Widać malutki otworek kanału połączonego ze zbiorniczkiem. Tym otworem skapuje rozgrzany smar do łożyska wału 6203 smarując równocześnie oring.
Widoczny otwór w zbiorniczku smaru łączacy się z komorą- gniazdem łożyska wału korbowego 6203.
Tu gdzie niebieska kropka spływa rozgrzany smar ze zbiorniczka smarując łożysko i oring.
Na łożysko przychodzi dekiel od spodu powleczony gumą aby doszczelnić łożysko.Ta strona podkładki - dekla , powleczona gumą , tworzywem , przylega do łożyska . Średnica dekla -podkladki 40mm , wewnętrzna 21,8mm i grubość 1mm. Po co ? Aby smar łożyska nie przedostawał sie do komory korowodowej ! I tak śladowe jego ilości przedostaną się tam , tak i mieszanka paliwowa w małych ilościach przedostanie się do smarowania łożyska i oringu a tym samym wypłukuje smar . Łożysko zabezpieczone przed wysunięciem przez dwie łapki przykręcone śrubami.Głębokośc gniazda łożyska wału 6203 identyczna jak w pózniejszych modelach. W gniezdzie łożyska jest podtoczenie o gębokości 0,4 mm na pomieszczenie smaru. To smarowanie dublujące się zostało przez naszych konstruktorów wyeliminowane stosując tradycyjny simmering.
Tulejka doszczelniająca wał też ma inne wymiary , dopasowane do oringu.
Dł 13,5mm
Sr 20,8mm
W węższym podtoczeniu pod oring 20mm
Rolka stalowa osadzona jest na wale korbowym z klinem.
Poniżej rolka napędowa już korundowa osrednicy 46,5 mm z podkładką i nakrętką mosiężną 22m do silnika nr529
Powyżej rolka stalowa o średnicy 46mm z deklem i nakrętką aluminiową 22mm do silnika nr 448
Dł rolki 35mm.Z dekielkiem-talerzykiem 45mm . Ilość zębów 20
Rolka stalowa oksydowana jak w oryginale dokręcona aluminiową nakrętką.
I dla towociaka parametry ,
Wał korbowy - waga 400g
Korbowód -waga 38 g
Korbowód z kpl tlokiem 125g
Wał korbowy ma idenyczne wymiary jak pózniejsze. Natomiast inny jest kształt przeciwwagi . Mimo innego kształtu wągą oscyluje podobnie jak do pózniejszej produkcji.
Na temat ile towociaków wyprodukowano nie ma informacji . W mojej ocenie to 1 tyś do 1,5 tyś sztuk
Domniemam , że to ilosć poniżej 1 tyś sztuk.
Cewka zapłonowa od Towociaka wizualnie inna ,ale pewnie te same parametry jak w pózniejszejprodukcji.