Autor Wątek: Jak się zabrać do renowacji  (Przeczytany 6926 razy)

Offline Stefan

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 69
  • Karma: +4/-0
Jak się zabrać do renowacji
« dnia: Wrzesień 28, 2016, 07:29:38 »
Jak w temacie.
Jak zabrać się do renowacji silnika po 40-50 latach leżakowania.
Od czego zacząć?
Pierwsze odpalenie:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oD6zyjCVLCk" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=oD6zyjCVLCk</a>

Do silnika mam jeszcze pokrywę magneto.
Z brakujących części to wg. mnie brak:
- wieszak do mocowania na rowerze,
- tłumik (ten dłuższy odprowadzający spaliny pod koło),
- lampka (wraz ze wspornikiem o ile był),
- manetka gazu.
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 01:00:58 wysłana przez kacecik »

Offline GNOMFAN

  • Starszy Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 151
  • Karma: +3/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 28, 2016, 07:39:27 »
Witam. Brakujący wieszak i manetkę kupisz u Kolegi Roberta z forum. Jak masz silnik na chodzie, simmering nie padnięty i ładnie chodzi to tylko załoźyć i jeździć. Jest oryginalny. Chyba źe chcesz go odpicować no to rozbiórka i malowanie. Ja wolę takie z epoki ale to kwestia gustu.

Offline Stefan

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 69
  • Karma: +4/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 29, 2016, 07:17:20 »
Myślę, że Gnoma trzeba rozebrać i porządnie poczyścić. Co wyjdzie przy tym to będę wymieniał. Na pewno dostanie nowy lakier.
W tzw. międzyczasie muszę zdobyć brakujące części no i solidny rower z epoki.

Offline MB2T

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 126
  • Karma: +2/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 01, 2016, 20:54:51 »
Silnik spoko, jak działa a nie masz zbytnio doświadczenia w remontach itp to lepiej blachy pomaluj i już.

Offline Stefan

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 69
  • Karma: +4/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 01, 2016, 21:41:31 »
Silnik "pójdzie na warsztat" - czyli zobaczymy co jest w środku. Jak będzie ok to go składam na nowych uszczelkach, a jak nie to wymieniam co trzeba. Doświadczenia nie mam ale myślę, że dam rade, a jak nie - będę pytał.
Póki co zbieram brakujące graty (oryginalny tłumik już do mnie jedzie).

Offline Stefan

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 69
  • Karma: +4/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 10, 2016, 08:11:05 »
Weekendowe prace przy gnomie.

Silnik dość mocno zasyfiony. Tłok i cylinder wyglądają zdrowo na moje nie wprawione oko.
I teraz pytanie - zmieniać łożyska czy zostawić tak jak jest?
« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2020, 17:43:54 wysłana przez kacecik »

Offline MB2T

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 126
  • Karma: +2/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 10, 2016, 17:25:01 »
Dobra foto-relacja z rozbiórki, oby tak dalej !
Łożyska, uszczelniacze i uszczelki obowiązkowo wymienić.

Offline GNOMFAN

  • Starszy Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 151
  • Karma: +3/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 10, 2016, 17:36:42 »
Łoźyska musowo do wymiany. Przy takiej ilości nagaru swoje juź zrobiły. Dodatkowo pierścienie uszczelniacz simmera oraz membrana pompki paliwowej do wymiany. Widać źe świeca jest za długa i puka w elektrodę tłok. Kurzawkę rolki napędowej trzeba przyspawać najlepiej MIGiem delikatnie. Powodzenia w remoncie, wytrwałości i osiągnięcia celu ;D

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 10, 2016, 21:34:09 »
Bardzo dobra foto relacja
Ja do mycia części używam benzynę ekstrakcyjną
do usuwania grubszych ilości smaru z piachem z elementów ze znalu i aluminium stosuję kije do szaszłyków i patyki od lodów
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Stefan

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 69
  • Karma: +4/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 11, 2016, 07:23:32 »
Ja do mycia części używam benzynę ekstrakcyjną
Benzyna w warsztacie jest - podobno dobra też jest ropa.

Łoźyska musowo do wymiany. Przy takiej ilości nagaru swoje juź zrobiły. Dodatkowo pierścienie uszczelniacz simmera oraz membrana pompki paliwowej do wymiany. Widać źe świeca jest za długa i puka w elektrodę tłok.
Świeca nowa kupiona do odpalenia silnika po latach przestoju.
Łożyska jak i uszczelniacz są typowe? Jeśli tak to poproszę o jakieś konkretne namiary żebym mógł kupić jeszcze przed demontażem (może być PW).
Membrana nowa już zakupiona.

Dobra foto-relacja z rozbiórki, oby tak dalej !
Łożyska, uszczelniacze i uszczelki obowiązkowo wymienić.
Łożyska i uszczelniacze jak wyżej; uszczelki przyszły z membraną.

I teraz jeszcze pytanie - jak zabrać się za wymianę łożysk. Macie jakiś patent na to? Ściągacza nie mam. Dodatkowo jedno łożysko jest zaklepane.

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 11, 2016, 21:41:01 »
Łożyska mam w ofercie bardzo dobre

https://www.olx.pl/oferta/gnom-silnik-rowerowy-komplet-lozysk-lozyska-nowe-6202-i-6203-CID5-IDcKfZt.html

Te zaklepania są fabryczne . Ja wklejam na klej do łożysk bez zaklepywania bo ten znal z wiekiem jest bardzo kruchy.

Nie mając ściągacza możesz użyć np śrubę meblową taką z półokrągłym łbem ( chyba taka M10 wejdzie ) wsadzisz łepek w korpus od strony rolki przesuniesz na bok by zaparł się o łożysko i ciach młotkiem , przesuniesz na drugą stronę i znów ciach młotkiem.
Na końcu śruby nakręć nakrętkę to uratujesz na niej gwint.
z tym mniejszym zrób podobnie stosując odpowiednio mniejszą śrubę.

Możesz jeszcze usunąć te zagniecenia i grzać palnikiem to łożysko powinno wyjść ponieważ korpus z aluminium ma większą rozszerzalność cieplną niż łożysko.

Jeśli zamierzasz piaskować lub szkiełkować korpus  to zrób to wcześniej łożysko zabezpieczy gniazdo przed uszkodzeniem.
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline GNOMFAN

  • Starszy Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 151
  • Karma: +3/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 11, 2016, 21:51:49 »
Ropa do mycia ohyda. Śmierdzi i tłuste diabelstwo, a ekstrakcyjna jest sucha i ładnie odparuje. Łoźyska typowe 6202 i 6203, a simmering kup u Kolegi Roberta bo jest nie do dostania, a on dorabia jak oryginał. W karter trzeba osadzić simmering wraz z tulejką wału najlepiej w nagrzany na maszynce karter. W gorący wbić lekko łoźysko a następnie trzeba je dookoła w kilku miejscach (conajmniej trzech) zapunktować wąskim śrubokrętem lub punktakiem. W tak przygotowany karter wbić lekko wał, uwaźać by nie wypadła z simmeringa tulejka, załoźyć rolkę i dokręcić nakrętkę.

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 11, 2016, 22:08:40 »
Kiedyś próbowałem do tego użyć ropę i nie kojarzę dobrych własności myjących i przyłącze się do zdania GNOMFANA śmierdzi i jest tłusta
Zdecydowanie benzyna ekstrakcyjna najlepsza
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 11, 2016, 23:05:52 »
halo halo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wszyscy dobrze podpowiadacie, ale nikt nie napisał, że współczesne łożyska mają inna tolerancje wymiarową i łożyska te na wale korbowym po zamontowaniu będą latały jak " żyd po pustym sklepie". Jak wcześniej pisał Roman ,wał trzeba moletować. Sam tego doświadczyłem przy montażu moich Gnomów.

Offline artpopey

  • Administrator
  • Bohater forum
  • *****
  • Wiadomości: 692
  • Karma: +9/-0
Odp: Jak się zabrać do renowacji
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 11, 2016, 23:13:30 »
Gdy łożysko lużne w gnieździe to nie klej tylko ostatecznie pocynować na obwodzie i wpracować trzeba!!