Autor Wątek: MALCHEREK nr fabryczny silnika  (Przeczytany 9562 razy)

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
MALCHEREK nr fabryczny silnika
« dnia: Wrzesień 20, 2014, 12:48:33 »
Podawajcie nr silników .
Może na tej podstawie ustalimy rok rozpoczęcia produkcji .
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 25, 2014, 22:33:13 »
Myślę że wśród dotychczas zarejestrowanych forumowiczów nie ma posiadaczy MALCHERKÓW ( z czasem może ktoś przybędzie) więc na początek podam nr swojego silnika

1159/690


udało mi się rozszyfrować ten numer na podstawie posiadanej instrukcji z karta gwarancyjną

i wychodzi że znaki przed     /      to miesiąc i rok produkcji w moim przypadku 11.59 to listopad 1959 roku
                      znaki po          /      to kolejny nr silnika         w moim przypadku 690 

z tym że nie wiem czy co roku numeracja rozpoczynała się w styczniu czy nie

Poniżej dodaję zdjęcie z instrukcji z nr 759/398  z datą produkcji 31 lipca 1959 roku
i datą sprzedaży 24.8.59
miejsce sprzedaży to: Przedsiębiorstwo Miejskiego Handlu Detalicznego Artykułami Użytku Kulturalnego w Poznaniu
                                 Sklep nr 29 ul.Głogowska 63
                                 Tel. 633-68  ( ale nie dzwońcie z pytaniem czy mają jeszcze ze starych zapasów w magazynie takie silniki bo sklep już nie istnieje ;)

« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 11:59:08 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 28, 2014, 12:20:00 »

A tu piszą: http://zabytkowemotocykleirowery.pl/stefan_malcherek/pl
Jego produkcję przerwała wojna.



Ale nie wynika jednoznacznie czy produkcję silnika rowerowego czy ktoregoś z wyżej opisanych

w necie na zdjęciach występują z błękitnym lakierem na zbiorniku i z malowanym od szblonu dwu kolorowym BiałoNiebieskim logo
czy przedwojną stosowano takie malowanie logo?
w sumie jeśli byłby to wytwór przedwojenny czy aż tyle sztuk by się zachowało?
bo moim zdaniem jest ich sporo istniejących.
I trzeba by się zastanowić czy technologia i technika zastosowana w tym silniku są z przed czy po wojny?
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 13, 2015, 21:43:40 »
Tutaj zestawię wszystkie nr które znalazłem w necie

Postaram się umieścić w kolejności od najniższego nr do najwyższego

Nr silnika 0258/48  Silniczek rowerowy 50 ccm, Allegro, czerwiec 2008.
Nr silnika 0159/69  Silniczek rowerowy 50 ccm, Allegro, listopad 2008.
Nr silnika 359/121  Silniczek Pawła z Mosiny
Nr silnika 459/180  Silniczek rowerowy 50 ccm, Allegro, grudzień 2007.
Nr silnika 759/398 Silnik z mojej instrukcji
Nr silnika 859/410  Silniczek rowerowy 50 ccm z Wojtka z Starego Miasta.
Nr silnika 959/524  Silniczek rowerowy 50 ccm wystawiony na Allegro 06.2011.
Nr silnika 1159/690 Mój silniczek
Nr silnika 1159/735  Silniczek rowerowy 50 ccm wystawiony na Allegro 09.2010.
Nr silnika 1259/775 Silniczek rowerowy 50 ccm z kolekcji prywatnej z Wrocławia.
Nr silnika 1259/811  Silnik z kolekcji Zespołu Szkół Samochodowych w Toruniu.
Nr silnika 1259/815  Silniczek rowerowy 50 ccm z kolekcji prywatnej z Legionowa.
Nr silnika 1259/824 Zdekompletowany silniczek rowerowy 50 ccm, Allegro, maj 2008.
Nr silnika 1259/833 Silniczek wystawiony na Allegro w 06.2011.
Nr silnika x60/860 Silniczek wystawiony na Allegro w 02.2015.
Nr silnika 360/9490  Silniczek rowerowy 50 ccm, z kolekcji prywatnej z Samsieczynka.
Nr silnika 360/984  Silniczek rowerowy 50 ccm, serwis aukcyjny 01.2011.
Nr silnika 660/1174 Silniczek rowerowy 50 ccm Zbyszka z Wielkopolski.
Nr silnika 0761/1219 Silniczek rowerowy 50 ccm, Allegro, lipiec 2010.
Nr silnika 961/1256 Silniczek rowerowy 50 ccm wystawiony na Allegro 10.2010.
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 12:06:10 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline marso

  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 95
  • Karma: +3/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 18, 2015, 15:43:34 »
Qrcze jest tych cudeniek troszeczkę jeszcze w PL nie?
Gnom x 3, REX, CYCLEMASTER ok 40 rowerów

Offline GNOMFAN

  • Starszy Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 151
  • Karma: +3/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 17, 2016, 20:39:22 »
Ciekawe źe nie ma ludzi, którzy jednoznacznie potwierdziliby powojenny rodowód malcherka. Wszędzie twierdzi się, źe jest to model przedwojenny. Jak to jest?

Offline GNOMFAN

  • Starszy Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 151
  • Karma: +3/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 17, 2016, 20:48:23 »
Mój w trakcie remontu nr 459/219

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 18, 2016, 17:27:46 »
Czyli Twój jest z kwietnia 1959 roku
Mam dokumenty z których wynika że to powojenny projekt i wytwór
Zastosowane materiały i rozwiązania świadczą również na powojenną konstrukcję
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Pietrusek

  • Gość
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 04, 2016, 18:45:54 »
Kolejny do spisu 11.59 722.

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 05, 2016, 15:40:22 »
Ta informacja jest błędna
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline kowal460

  • Nowy
  • Wiadomości: 5
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 20, 2017, 07:37:43 »
 Witam, wiem że tego wątku już długo nikt nie poruszał ,  ale konstrukcje Pana Malcherka to dość ciekawy temat a nikt nigdzie go nie rozwija . W książce  Tarczynskiego jest mowa o dwóch silnikach rowerowych i są dwa różne zdjęcia tych silniczków jeden niby przed wojenny a drugi powojenny . Wydaje mi się jednak że artykuły prasowe pana Roberta i jego wiedza na temat tego silniczka są bardziej przekonujące . Tylko dwa male zastrzeżenia, 1958 rok rozpoczęcia produkcji tych silników , w Internecie pewna osoba sprzedaje instrukcje do motocykla sm57, jak sam doszedł do wniosku są to inicjały twórcy i najprawdopodobniej rok produkcji chyba że chodzi tu o pojemność silniczka.
A drugie ,wiem że prasa kiedyś wprowadzała bardzo dużo błędów , ale pierwszy artykuł gdzie jest zdjęcie Malcherka i jego silniczka 50 znalazłem kiedyś artykuł o nim gdzie było podobne zdjęcie ale silnik opisany jako 125 wyczynowy
i moim skromnym zdaniem sądząc po wysokości cylindra to jest okolo 100 cm pojemności lecz mogę się mylić

Pietrusek

  • Gość
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 20, 2017, 15:13:11 »
Kolego WFM to rok 1955 model m06 no może 1954 ale to prototypy i chyba żaden się nie ostał do naszych czasów,pierwszy motocykl polski po wojnie to Sokół 125 m01 i to nie 1946 tylko 1947.

Pietrusek

  • Gość
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 20, 2017, 17:13:59 »
A czy silnik był lepszy czy gorszy to trudno orzec, ale przynajmniej wypełni polski, nie to co nasz S01 kopia DKW RT 125, silnik Malchlerka też rodzima konstrukcja, a nie kopia Solexa, aż podziw mnie bierze ze w latach 50 (chociaż sm 57 wiadomo sm Stefan Malchlerek a 57 rok rozpoczęcia produkcji czyli pokłosie odwilży politycznej 1957 r. i widoków na bardziej swobodne działanie prywaciarzy.
Jak było wiadomo na początku wszystko ładnie a później niestety twarda rzeczywistość).
Mógł sobie działać prywaciarz i produkować silniki, kiedy to walczono z prywatą rożnymi domiarami itp., żeby nieopłacało się im produkować, podobna sytuacja jak z produkcja silników motorowodnych Gajeckiego.
Warsztat produkujący silniki pana Gajeckiego upaństwowiono, a jego zrobili pracownikiem tego zakładu.
Tak na koniec chyle czoła dla Roberta za zebranie tych materiałów prasowych i innych informacij, popieram Cie wypełni w Twoich działaniach ustalenia historii tych silnikow.
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 12:11:07 wysłana przez kacecik »

Pietrusek

  • Gość
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 20, 2017, 19:19:43 »
Mikrus to tez nie polska konstrukcja jest to kopia samochodu Glas Goggomobil podszkol się z historii motoryzacji bo strasznie kuleje u Ciebie.
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 12:11:55 wysłana przez kacecik »

Offline kowal460

  • Nowy
  • Wiadomości: 5
  • Karma: +0/-0
Odp: MALCHEREK nr fabryczny silnika
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 20, 2017, 19:59:29 »
I po to jest to forum, nie jestem z Poznania  nie mam wglądu do ich archiwum, a chciałbym wzbogacić swoją wiedzę o konstrukcjach pana Malcherka. Nie interesują mnie filmiki działających silniczków rowerowych, gdyż na YouTube jest ich dosyć sporo, co świadczy o ich solidnej konstrukcji. Jeżeli dla ciebie sokół m01 i wfm jest tym samym motocyklem - twoja sprawa. Równie dobrze ostatni model wsk m06 czyli b3 a nawet bąk może być tym samym, gdyż wizualnie silnik wygląda tak samo.
Mimo że wfmka była i nadal jest moim pierwszym motocyklem i darze go ogromnym sentymentem, znam jego wady i zalety nie o niej napisałem na tym forum, ale o konstrukcji Pana Malcherka. Dla mnie to brakująca kartka polskiej motoryzacji jego silniki i motocykle są bardziej polskie niż wsk która wiecznie opierała się na czymś.
Przeglądając starą prasę i dzięki wycinkom prasowym pana Roberta można ustalić, że Malcherek skonstruował przynajmniej cztery motocykle sm 500, sm 98, po wojnie czterosuwowy 125 i dwusuwowy 125 z przyczepką oraz przyczynił się do powstania dostawczego wnp i zucha, które również były w wersji sportowej osiągając duże sukcesy w tej dziedzinie.
Malcherek przed wojną był znany w całym kraju a jego silniki były uważane za bardzo solidne i nie ustępowały konstrukcją zagranicznym. Tak jak mówisz kolego przykładać ucho tam gdzie prawdę mówią czyli idąc za twoją radą według książki Tarczyńskiego były silniki rowerowe przed wojną jak i nowsza wersja po niej, a według tego forum są to konstrukcje tylko powojenne. Jeżeli jest to prawdą, a dzięki temu forum można ustalić że najprawdopodobniej tak, to ma to sens.
Przed wojną silnik krajowej produkcji posiadał tylko sokół, moj i tornedo, no i oczywiście lech. O każdym z nich można znaleźć jakiś materiał, ale biorąc skalę  działań konstruktora z Poznania, to wiedza o nim jest znikoma.
Jest opis sm98, reklamy zuchów a gdzie reszta? To co tu napisałem nie jest oparte na kilkukrotnym kopiowaniu tego co można znaleźć w internecie, a na artykułach przedwojennych gazet w bibliotece cyfrowej oraz wycinkom prasowym Pana Roberta.
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2020, 12:16:50 wysłana przez kacecik »