Autor Wątek: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie  (Przeczytany 7827 razy)

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« dnia: Listopad 27, 2014, 23:35:37 »
Nareszcie zima .
Niecierpię tej pory roku ale sprzyja ona remontom silników rowerowych
W czasie wakacji udało mi się nabyć 3 GNOMy w stanie kompletnym tj miały tłumiki, przednie panele, wieszaki, obudowy kół magnesowych, 2 lampki
Z uszkodzeń wyszło że wszystkie 3 koła magnesowe mają zerwane kliny , jeden korpus miał wyrwaną szpilkę od mocowania cylindra (poleciał na śmietnik)
Obudowy koł magnesowych i filtrów paliwa posiadały wgnioty mocne i bardzo mocne ale dzięki uprzejmości kolegi Namora mają kształty jak należy (posiada kowadła do wyklepywania tych elementów i wyszło bdb).
Jedna pokrywa kloła magnesowego była rozerwana ale zalałem ten mankament żywicą i jest ok.
Po rozebraniu i umyciu benzyną ekstrakcyjną okazało się że tłoki i cylindry są w/g mnie w bdb stanie
Pierścienie wyrzuciłem bo zastosuję nowe tak samo jak uszczelniacze wału i całe zestawy uszczelekktóre już nabyłem
Łożyska też już posiadam nowe . Kupiłe w dwóch źródłach i widzę że te z oznaczeniem C1 są lepsze (posiadają wyczuwalnie mniejsza luzy).
Dokupiłem też korpus i zbiornik od GNOMów z pierwszej serii czyli korpus z kopułka na smar i zbiornik z wysokim wlewem.
Obecnie oddałem do chromu kopułke na smar wraz ze śrubką mocującą oraz ramki od lampek.
Zawiozłaem także do piaskowania
7 x obudowy lampek
5 x zbiornik
4 x pokrywa koła magnesowego , blachy pod stojan cewek, przednie panele, dzwignie dekompresora, błotniki w tym dwa nowe dorobione osobiście
8 x blachy półokrągle (nie mam dla nich nazwy)
3 x wieszaki
Podobno w ciągu 2 dni mają być do odbioru w piątek jadę odebrać.
Do piaskowania zawiozę jeszcze cylindry i do szkiełkowania głowice i chyba te elementy zakrywające kanał przepłukujący na cylindrze.
Korpusów, pompek i skrzyń korbowych nie szkiełkuję (po umyciu wyglądają przyzwoicie).
Przy zbiornikach paliwa usunąłem te baryłki mosiężne aby zdjąć nakrętki (jednej nie było inna zeszła sama a 3 przeciąłem i będe musiał dorobić nowe
Zastanawiałem się czy cynkować te blachy przed malowaniem ale zrezygnowałem z tego zabiegu.
Lakierowanie przeprowadzi lakiernik samochodowy.
Za namową Namora 3 komplety blach zrobię na wiśniowo ponieważ ten kolor ładniej się prezentuje jak i na rowerze tak i na półce. Obecnie posiadam klamoty co prawda tylko do jednego wzmocnionego GNOMa ale cóż.
Zbiornik od tego starszego i kilka elementów ktore zostaną po piaskowaniu ponad to dam na czarno prysnąć.
Lakiernik ma zrobić podkład epoksydowy po piaskowaniu, szpachlówkę na zbiorniki , obudowy kół magnesowych i lampki.
Na to lakier bazowy następni naklei nalepki  z logo i wszystko polakieruje bezbarwnym klarem.
Dodam foty po piaskowaniu i później na bieżąco też
Mam zamiar zrobić filmik z montażu ale nie wiem czy będę miał parcie na to.
W tym wątku będę dodawał info i foty z postępu prac
Natomiast ewentualna dyskusja na ten temat będzie w osobnym wątku
cdn...
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2020, 14:39:50 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 29, 2014, 14:40:19 »
Odebrałem blachy od piaskowania
Dwa dni od zawiezienia do odbioru super czas
wszystkie zlecane usługi jak chrom , ocynk, cięcie laserem czy lakierowanie powinny być wykonywane w takim czasie a nie że jeździsz , wydzwaniasz i słyszysz ciągle że już niedługo będzie zrobione
Więc za czas realizacji 5+
Teraz o samej usłudze
Elementy stalowe tj : dzwignie, zbiorniki , półokrągłe blachy , błotniki i wieszaki  wyszły super
W jednym zbiorniku zrobiła się mała dziurka
Lampki wyszły ok
Natomiast obudowy kół magnesowych miałem już ładnie poprostowane i wyszlifowane na "górze"
A po piaskowaniu się trochę poodkształcały i w jednym była mikro dziura ktora się piwiększyła.
Przednie panele też będę musiał podoginać przed oddaniem do lakiernika.
Za120 pln bo tyle zapłaciłem jestem zadowolony z czasu i jakości usługi
teraz trochę jeszcze podopasowuję blachy i wybiorę z których porobię komplety i do lakiernika
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2020, 14:40:12 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 15, 2014, 21:17:34 »
Oddałem do piaskowania cylindry .
Pozabezpieczałem otwory , gwinty i przede wszystkim gładź cylindra .
Są teraz szare jak blachy które dałem wcześniej piaskować .
Najprawdopodobniej pomaluję je farbą czarną matową do kominków ( odporna na wysoką temperaturę ).
Wg Namora spowoduje to gorsze odprowadzanie ciepła z cylindra ale cóż.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2020, 14:40:34 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 19, 2014, 18:17:41 »
Po prawie miesięcznym leżakowaniu nareszcie odebrałem części od chromowania .
W sumie nic wielkiego i potrzebnego "na już" ale jest zrobione.
Pochromowałem 4 ramki lampek do GNOMa w tym 2 faktycznie silnikowe czyli z zawiasem otwierającym na bok oraz 2 rowerowe czyli takie które w celu dostania się do żarówki należy przekręcić względem korpusu .
Inne elementy to kopułka na smar do GNOMa z pierwszej serii razem z śrubką mocującą oraz część do jawki skuter mojego kolegi . 
Uważam że jakość wykonania 5 cena 6 czas 2 ( w skali szkolnej ).

« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2020, 14:40:48 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 28, 2014, 13:54:58 »
Blachy do lakierowania wysłane do Buska Zdroju . Cztery zestawy blach do Gnoma z kartonem ważą 7,5 kg.
To zadanie wykona kolega Artur .
Ja pomalowałem cylindry na czarny mat farbą żaroodporną .
Starałem się położyć jak najcięższą warstwę i okazało się że spray 150 ml wystarczył na 5 cylindrów .
Oczywiście pozaklejałem otwory i miejsca na uszczelki taśmą izolacyjną.

Głowice wyczyściłem i wypolerowałem ale bez przesady
Zauważyłem różnicę w wykończeniu otworów pod zaworek dekompresora ( 2 sztuki posiadają mosiężne tulejki a pozostałe nie )
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2020, 14:42:05 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 28, 2014, 17:10:16 »
Poprostowałem i wypolerowałem obudowy filtrów powietrza
Wyszło bdb minimalne wgniotki  pozostały ale cale powierzchnie są ok
« Ostatnia zmiana: Marzec 01, 2020, 23:39:46 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 07, 2015, 22:14:39 »
Dzisiaj odebrałem od cynkowania śrubki, nakrętki, podkładki, sprężyny.
Okazuje się że zabraknie mi paru elementów min. śrubek do mocowania cewek, nakrętek do mocowania stojanu do korpusu silnika i szpilek na których instalowane są lampy.
Jutro będę dorabiał ( toczył ).
Jeszcze blaszane dźwigienki do załączania światła. x2
Elementy które były fabrycznie czernione zamierzam oczywiście poczernić.

Z ciekawostek zauważyłem że jedna z posiadanych przeze mnie blaszek - ceowników do naciskania na zaworek
dekompresora jest dłuższa ( ciekawe dlaczego jest inna na pewno jest fabryczna ).
« Ostatnia zmiana: Marzec 01, 2020, 23:40:15 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 04, 2015, 22:41:24 »
Kolega Artur z Buska Zdroju odesłał polakierowane części.
Nie oglądałem jeszcze wszystkiego ale myślę że powinienem być zadowolony z efektu .
W łikend pofotogafuję i umieszczę zdjęcia
Jestem zadowolony z efektu jaki dały naklejki z logo GNOM naklejone na lakier bazowy i pokryte klarem
Ciekawe czy na fotach będzie to widać.
Kolor dobrał minimalnie inny niż oryginał ( na wzór wysłałem pokrywę koła magnesowego )
Nie jestem kolorystą więc nie określę z detalami (facet podobno rozpoznaje tylko dwa kolory ładny i brzydki ) ale jest jaśniejszy żywszy ale delikatnie

Dobra metoda pakowania lakierowanych części do transportu i przechowywania (piankowy podkład pod panele )
« Ostatnia zmiana: Marzec 01, 2020, 23:41:12 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 05, 2015, 22:15:13 »
Wreszcie zabrałem się za składanie silników.
   Nadal mam zamiar czernić śruby ale na pierwszego GNOMa myślę że dobrze zachowanych śrubek wystarczy.
Pierwszy do złożenia postanowiłem wybrać korpus o najniższym numerze 1555 czyli z pierwszej serii z kopułką na smar obok cylindra.
   Posiada on stary typ uszczelnienia skrzyni korbowej tj. za łożyskiem nie ma  siemeringa tylko jest oring .
Łożysko wkleiłem na specjalny klej.
   Wał nabiłem na łożysko miedzianym młotkiem.
Zakupiłem metalową rolkę która przenosi napęd na koło ( takie były we wczesnych silnikach ale ta okazała się mocno zniszczona - wytarta i jeszcze kol Namor przekonał mnie że takie mocno ślizgały się na oponie ) ale  zainstalowałem zwykłą zwaną " korundową ".
   Następnie aluminiowa nakrętka ( zauważyłem że są 2 rodzaje na klucz 21 i 22 ) którą na powierzchni styku z rolką i na końcu gwintu też posmarowałem tym klejem ponieważ kiedyś przy innym silniku GNOM poluzowała się nakrętka i były problemy m.in. wybiły się i prawie zerwały wypusty w rolce które wchodzą w rowek na wale.
   Kolejny etap to montaż półokrągłych blach i sprężyn do korpusu ( pomalowałem proszkowo ponieważ będą wytrzymalsze na wycieranie  w tych fasolkowatych otworach i na temperaturę przenoszącą się z tłumika ).
   Błotnik ( lakierowany proszkowo ) też już założyłem i to wszystko na aluminiowy stelaż o którym piszę w innym wątku.

Jeszcze zmontowałem podstawowe części do wiśniowego GNOMA ( uszczelniacz , łożysko , tulejka , wał , rolka , nakrętka ) .
Na przyszłość uważam że lepiej jest zastosować taką kolejność składania:
1 montaż uszczelniacza
2 nasunięcie na niego tulejki  ( ponieważ łatwiej jest ją wsunąć na wargę uszczelniacza od strony skrzyni korbowej )
3 dopiero teraz montaż łożyska ( też na klej )
4 rolka
5 nakrętka którą na powierzchni styku z rolką i na końcu gwintu posmarowałem klejem do montażu łożysk.
« Ostatnia zmiana: Marzec 01, 2020, 23:41:49 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka

Offline Robert

  • Administrator
  • Starszy Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +0/-0
Odp: GNOM kapitalny remont trzech silników jednocześnie
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 06, 2015, 21:57:57 »
Działam dalej
Zabrałem się za montaż stojanu cewek i elementów elektrycznych
Tutaj na razie filozofii niema
cdn
« Ostatnia zmiana: Marzec 01, 2020, 23:42:14 wysłana przez kacecik »
MAW x 1 , Dongo x 1 , Gnom x kilka