Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10
21
GNOM / Odp: Gnom – ustawienie zapłonu
« Ostatnia wiadomość wysłana przez artpopey dnia Grudzień 20, 2023, 23:48:11 »
Nie pisałem o tym nigdy , ale faktem jest ,że wyprzedzenie zapłonu nawet 2,5 mm jest wskazane . Wielkośc iskry na  świecy zapłonowej. Przerwa na przerywaczu to rzecz drugorzędna . Ważne ... mierz przeskok iskry na masę samym przewodem WN na masę . Przeskok  ponad 5mm gwarantuję  jakośc i moc  iskry na świecy zapłonowej.
22
GNOM / Odp: Gnom – ustawienie zapłonu
« Ostatnia wiadomość wysłana przez plam dnia Grudzień 20, 2023, 22:11:29 »
Jednak nie miałem racji. Polska instrukcja Gnoma jak dla mnie nie jest zbyt jasna, ale przetłumaczyłem instrukcję Solexa 45, gdzie jest napisane, że śrubą mimośrodową ustawiamy wyprzedzenie kąta zapłonu, natomiast nie powinniśmy się przejmować przerwą na stykach, bo jak piszą, nie ma to znaczenia. Istotna jest za to przerwa na świecy.

   
23
GNOM / Odp: Gnom – ustawienie zapłonu
« Ostatnia wiadomość wysłana przez plam dnia Grudzień 13, 2023, 13:01:31 »
Jeszcze chciałem dopytać w tym wątku. Jakiś czas temu na chat umieściłem filmik o wyprzedzeniu zapłonu. W związku z obecnie stosowanymi paliwami o wyższej liczbie oktaniowej, które generalnie powodują wolniejsze rozchodzenie się czoła płomienia, należałoby moim zdaniem przyspieszyć zapłon, co mogłoby podnieść sprawność silnika i obniżyć temperaturę jego pracy. Jednak przyglądając się konstrukcji układu zapłonowego Gnoma, moim zdaniem nie daje on możliwości przestawienia kąta wyprzedzenia zapłonu, a jedynie regulację rozwarcia styków przerywacza. Z biegiem czasu zużywa się ślizgacz młoteczka i przerwa między stykami pomniejsza się. Możemy to skompensować, oddalając nieruchomy styk poprzez kręcenie (w prawo) śrubą mimośrodową, oczywiście po wcześniejszym poluzowaniu śrub blokujących. Ale samego kąta wyprzedzenia nie da się zmienić. Czy dobrze rozumuję, czy Ktoś mnie oświeci?
24
GNOM / Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez plam dnia Grudzień 13, 2023, 12:46:11 »
Jeszcze raz dzięki za podzielenie się doświadczeniem!

Dla mnie najważniejsze jest, że nie dochodzi do kolizji podwyższonego deflektora z głowicą.

Ewentualnym pogorszeniem parametrów silnika w związku z obniżeniem stopnia sprężania osobiście się nie przejmuję, zresztą według mnie są one prawie pomijalne.

Nie wiem na ile wiarygodna jest informacja "Ojca Gnomów" o stopniu spężania wynoszącym 6, bo nie znalazłem tego parametru w żadnej literaturze Gnoma ani Solexa, ale wydaje się to prawdopodobne, więc przyjmijmy, że tak jest. Wówczas, przy założeniu, że ze względu na przesunięcie osi sworznia, tłok od Solexa w górnym martwym punkcie jest 1,5mm niżej niż oryginalny tłok Gnoma to obliczony stopień sprężania dla cylindra rozwierconego do 39,5mm wyniósłby 5,49 czyli o 8,5% mniej. Jednak ten spadek będzie skompensowany przez wyższy deflektor, który przecież w górnym martwym punkcie, zmniejszy objętość nad tłokiem, więc rzeczywisty spadek stopnia sprężania będzie mniejszy, rzędu 5-6%. Do tego zwiększamy pojemność skokową z 45cc do 49cc (o 9%!), co z pewnością przyczyni się do zwiększenia mocy. Dodatkowo wyższy deflektor teoretycznie powoduje lepsze wymieszanie/zawirowanie ładunku. Ponadto jeżeli tłok jest niżej w górnym położeniu, to jest również niżej w dolnym położeniu, a to przyczyni się to większego wstępnego sprężenia ładunku pod tłokiem, który z większą dynamiką przedostanie się nad tłok po otwarciu okna przelotowego. Reasumując, pogorszenie parametrów silnika wydaje się być pomijalne.

Jeżeli nadal chcielibyśmy zwiększyć stopień sprężania, to mamy jeszcze możliwość sfrezowania dolnej płaszyzny cylindra o 1-1,5mm. Cylinder i tak musi być obrabiany pod większy tłok, a zdjęcie materiału w tym miejscu wydaje się najbezpieczniejsze, bo jest go tam najwięcej. A ponadto jeżeli przesadzimy, to możemy to zawsze skompensować grubszą uszczelką, bądź pod głowicą, bądź pod cylindrem.

Na pytanie co jest lepsze, czy wymiana samego tłoka czy całego zepołu tłok-cylinder-głowica odpowiedziałbym w taki spobób - to zależy co chcemy osiągnąć. Jeżeli oczekujemy lepszych parametów użytkowych to pewnie lepiej jest przełożyć komplet, ale jeżeli najważniejsze jest dla nas zachowanie walorów historycznych to zdecydowanie jestem za wymianą samego tłoka. Gnom z tłokiem, cylindrem i głowicą od Solexa to już nie Gnom, natomiast jeżeli wymienimy tylko tłok na nawymiarowy, dobrany od Solexa, to w moim odczuciu nadal pozostaje Gnomem.
25
GNOM / Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez GNOMISTA dnia Grudzień 12, 2023, 23:23:33 »
Cylindry Gnoma i Solexa45 różnią się wysokością. Na zdjęciu drugim jest  tłok od Solexa 45 i Gnoma widać różnicę wysokości. Tłoki Solexa mają przesuniete wymiary sfożnia i pierścieni i wyższy deflektor. Można też porównać tłoki Solexa 3800 które też mają dwa rodzaje tłoków. Różnią się wymiarami  rozstawu i wysokości a mają te samą pojemność cylindra. Kilka fotek do porównania. Jest to różnica której na pierwszy rzut oka nie widać.  Jest bardzo istotna i nie wielu wie o niej.


26
GNOM / Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez artpopey dnia Grudzień 12, 2023, 13:06:07 »
We wszystkich silnikach a wyremontowałem ich kilka z tłokami uzywanymi jak i nowymi sam tłok z głowicą Gnomoską nie koliduja z sobą . Można też splanować głowicę dla uzyskania lepszego stopnia sprężania a jeszcze lepszym rozwiązanie które podsunął mi Gnomista to napawanie aluminium wewnątrz głowicy w takim miejscu gdzie nie będzie kolidowało to z tłokiem. Oryginalna uszczelka pod głowicę Solexa 45 ma 0,5mm
27
GNOM / Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez plam dnia Grudzień 11, 2023, 19:22:43 »
A super, dobrze wiedzieć!
A były jakieś problemy z deflektorem tłoka? Kolizja z głowicą? Potrzebne dodatkowe wybranie materiału? Niższe ciśnienie sprężania?
Oczywiście ciśnienie sprężania to nie to samo co stopień sprężania, ale przy niższym stopniu sprężania (wynikającym z niższj pozycji tłoka w GMP), raczej trudno osiągnąć nominalne ciśnienie sprężania. 
28
GNOM / Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez artpopey dnia Grudzień 11, 2023, 18:22:09 »
Zgadza się . Tłok 38,5mm jest nadwymiarowym Solexa 45. Co do tłoków 0d 330 i 660 klientowi remontowałem Gnoma z tłokiem 40mm. To ten silnik https://www.youtube.com/watch?v=l_UTey8KCDo
Dodatkowo przy większości tłoków od Solexa które montowałem W Gnomach trzeba było dorabiać pierścienie o wysokości 2,45 mm. W Gnomach 2,5mm.
29
GNOM / Odp: Cylindry tłoki Gnoma i Solexa porównanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez plam dnia Grudzień 11, 2023, 13:40:37 »
Ciekawy temat z tymi tłokami. Miałem chwilę czasu i przeszukałem internet, aby usystematyzować wiedzę na temat kolejnych wersji Solexów i ich szczegółów konstrukcyjnych, głównie Solexa 45 i Solexa 330/660 - bo tylko te dwa mają tłoki z deflektorem. Polecam stronę https://www.solex-motobecane.com/ - wiele ciekawych informacji, niestety po francusku, ale google translator działa ok. Jeżeli temat już był przerabiany, a ja nie miałem dość cierpliwości w przeszukiwaniu forum, to z góry przepraszam.

Wiele wskazuje na to, że Gnomista ma dużo racji.

1) Solex 330/660, jako rozwojowa wersja Solexa 45, miał zwiększoną pojemność z 45cc do 49cc. Dokonano tego poprzez powiększenie średnicy cylindra z 38mm do 39,5mm - i tu mała uwaga do zdjęcia nr 3 w poście Gnomisty przedstawiające tłok w cylindrze, zatytuowane "Cylinder po szlifie Gnoma z tłokiem od Solex 330 hybryda Busko- Zdrój" - na tłoku jest zaznaczony wymiar 38,5 - więc nie może to być tłok Solexa 330 bo w Solexie 330 tłok musiał mieć wymiar co najmniej 39,5mm. Aby być w zgodzie z poniższą dokumentacją, wnioskuję, że jest to tłok nadwymiarowy od Solexa 45.

https://www.solex-motobecane.com/historique-velosolex/330-v0/velosolex-330-v0-10.htm



2) Dokumentacja o tym nie wspomina, ale jak przyjrzymy się schematowi części to zauważymy, że głowica Solexa 330/660 jest już przykręcana 4 śrubami (a nie trzema jak w Solexie 45 i Gnomie), oraz że inne jest umieszczenie świecy w głowicy - od boku (podczas gdy w Solex 45 i Gnomie jest od góry):

https://www.solex-motobecane.com/schemas_techniques/19_eclate_moteur_cadre_solex_330_660.pdf



To mogło wymusić zmianę geometrii deflektora i jego podniesienie.

Zastanawiające jest też, w jakim stopniu owo powiększenie deflektora niejako kompensuje zmniejszenie stopnia sprężania wynikające z niższego położenia tłoka w górnym martwym punkcie.

Przeszukując dalej znalazłem i zamówiłem sobie tłok od Solexa 330 - jest w drodze do kolegi z Francji - odbiorę go dopiero około marca/kwietnia 2024 - to z ciekawości porównam z tłokiem Gnoma, tak jak zrobił to Gnomista - i będzie pewność, że nie był to odosobniony przypadek.

Poniżej zdjęcie ze strony internetowej - ale na stronie już go nie ma:



Ale na tej stronie dostępny jest jeszcze jeden (nadwymiarowy 39,75mm), jakby Ktoś potrzebował:

http://www.lesolex.com/recherche_catalogue.php?letype=&clef=piston+solex+330
http://www.lesolex.com/catalogue/15922-piston-solex-330-660-nu-39-75-mm.html



30
GNOM / Odp: Remont silnika Gnom szlif cylindra.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez artpopey dnia Grudzień 08, 2023, 11:00:37 »
Gnomista ma rację. Nic dodac nic ująć . Koniec tematu.
Strony: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10